fredag 23 november 2007

Dagens utmaning: Vi tillsätter en arbetsgrupp

Då alla vaknat i det Linderothska hushållet satte vi oss för att äta frukost. Denna dag kom SKT dvs Svensk Kyrkotidning. Ni vet den som ser ut som afasiföreningens månadsblad och som enligt min åsikt har ett lika spännande innehåll men denna gång var det annorlunda. Ingvar Laxvik, präst och fd. chefsredaktör för Kyrkans Tidning hade skrivit en artikel som fångade mitt intresse. Rubriken löd: "Vad gör prästerna nuförtiden?". Jag anser att frågan är befogad och jag har nu börjat fundera...vad gör jag hela dagarna då jag är i tjänst? Jag har inte, som Laxvik skrev, 250 konfirmander, jag behöver inte medla mellan makar som vill skilja sig och kyrkobokföringen är inte vår uppgift längre, så vad gör vi i kyrkan nuförtiden? Laxvik pekade mot att det hålls en hel massa möten och prästerna fortbildas hela tiden och jag upplever att detta tar väldigt mycket tid och ger oftast pytteliten utdelning. Varför har det blivit så? En teori är att Svenska Kyrkan har drabbts av en identitetskris. Detta är ju inget nytt fenomen, så har det ju varit länge. Man vet liksom inte vad man är längre. Å ena sidan har man ett arv att förvalta, en bekännelse att luta sig mot och å andra sidan har vi en situation där få är aktiva medlemmar och ett allmera mångkulturellt samhälle. Man vill nå ut men vet inte hur. Lösningen på de flesta problem blir möten. Men resultatet???
Sedan har vi det där med hur arbetet inom arbetslaget läggs upp. Upplever ofta att alla beslut ska tas i alla instanser för att alla ska bli delaktiga men resultatet blir enligt min mening att man till slut inte vet vad som har sagts och man har ingen aning om vem som har huvudansvaret och därför händer det inget. Man har arbetsgrupper, ledningsgrupper, underchefer, överläggningsdagar mm men blir det bättre för det. Frågan som kvarstår tycker jag ändå är: Vet vi vilka vi är? Då vi vet det kanske vi kan börja göra det vi ska istället för att prata om vad vi ska göra.
OK Dagens utmaning! Vi tillsätter en liten fin arbetsgrupp för att lyfta frågan hur vi ska komma vidare i detta. Sätt er ner med det beska bryggkaffet som har stått på för länge i de obekväma kommunalhusliknade möblerna och börja samtala. Kom ihåg att alla ska få komma till tals, ingen ska behöva känna sig kränkt och lägg gärna ett genusperspektiv på det hela. Kan ni härbergera detta? Alla anställda och lekmän är inbjudna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

*Kräks* Hörrudu, jag har faktiskt redan druckit beskt landstingskaffe på hab idag, seglat förbi den kommunala förskolan och skurat golv hemma. Det var f ö det mest stimulerande. Så räkna inte medmig idag :)

Glöm nu inte att konferensbordet måste vara ovalt så att alla kan nicka instämmande till varandra och tillräckligt djupt så att alla kan anteckna i de kommunala A4 kollegieblocken som man får två per termin av.

Vidare ska gardinerna i rummet vara klatschigt färgglada mot de gråbeiga väggarna och försedda med brandskyddande yttre material.
Vi ska lyssna uppriktigt och ihärdigt på varandra och avsluta mötet med att komma överens om när vi kan träffas nästa gång för att lyssna in allas tankar, för alla är viktiga, lika viktiga och ingenting får utvecklas.

Nästa vecka har vi tre sådana möten. *ryser* Men vi har bestämt oss för att vara så besvärliga som bara vi kan ;)

Magnolia sa...

Haha - håller faktiskt med dig helt och fullt! Om vi anställda inte hade så mycket identitetskris, utan präster, diakoner, musiker och pedagoger var trygga i grunden, så skulle mycket mer bli gjort. Med grunden menar jag givetvis varje profils kallelse att gestalta och föra ut evangeliet om Jesus Kristus.

Har inte mkt till övers för mys-tema kvällar om heminredning och bygderomantik. Rätt grund kan man bygga ett stadigt hus på.

Anonym sa...

"Har inte mkt till övers för mys-tema kvällar om heminredning och bygderomantik. Rätt grund kan man bygga ett stadigt hus på".

Tack. Det ska jag spara i mitt inre. Bra sagt!

séra Jónatan sa...

Underbart skrivet! Jag håller med dig i stort, men inte helt och hållet.
Jag upplever dock inte effektiva fortbildningar som den stora orsaken till identitetskris och fel kurshållning utan snarare ökad administration till liten nytta. Kyrkobokföringen har ersatts med ekonomisystem, men i alldeles för stor grad för att det skall vara nyttigt för en ideell organisation.

Det är fantastiskt att känna att man har god arbetsmiljö, god sammanhållning och personalresor, men ibland blir det för mycket navelskådande. Arbetsmiljöverket har större kontroll på församlingarna än biskopen.

Lisa Linderoth sa...

Jonatan visst är det bra med fortbildningar men ibland känns det som om de har någon typ av egenvärde oavsett innehåll. Kanske vi inte behöver fortbilda oss så mycket utan försöka göra ett bra jobb där vi är och försöka hitta vägar där och då på vårat vis. Men jag håller med dig, alltför mycket administration för sällan med sig något bra.

Anonym sa...

Lisa, glöm inte bort att ni hur ljust och varmt det än är i rummet måste tända åtminstone ett ljus på bordet när ni ska ha ert möte. Levande ljus ger ju en sån mysig och andlig atmosfär...