måndag 3 november 2008

Me and my evil twin

Jaha, bäst som man jobbade på så blev man sjukskriven...och allt är min onda tvillings fel. Låter kryptiskt va?! Jo så här var det: i måndags fick jag ont....jätteONTONTONT!!!!!! hemma. Jag har haft samma otäcka tidigare och detta har under mitt liv förjklarats med allt från mensvärk, till foglossning till gallsten. Själv har jag mest känt mig liksom lite misstrodd och gett upp men i måndgas var det kört. Vi åkte till akuten och jag trodde nästan att jag skulle dö men det gjorde jag inte, istället fick jag knark, det var fint. Blev inlagd, de trodde det var njursten men det visade sig vara en grapefruktsstor cysta på höger äggledare som hade vridit sig ett halvt varv och börjat blöda i buken. Den är bortplockad nu. De sa att det kallas tvillingcysta och den kan innehålla hår, naglar, ÖGON!!!!ögon gott folk, fy det här skapar otäcka bilder i mitt inre. En ond tvilling har suttit där inne hela tiden och kollat runt.
Eftersom den enda gången jag har legat på sjukhuset tidigare var när jag födde barn så bjöd denna vistelse på många nya upplevelser:
Jag har fått morfinpreparat administerat av en sköterska som hette Arne och han var inte endag över 25, Arne hade fint knark....
Jag har lyckats ringa till jobbet med detta preparat i min kropp och berättat att: jo men visst jag kommer i morgon, jag fixar det här. Min goda arbetskamrat trodde mig inte...all heder åt henne.
Jag har under tiden som jag var groggy lyckats avvärja att en lätt förvirrad man inte pajade landstingets porslin samt avvärjde att han hällde ut hela pipmuggen med saft över sig själv, bordet och sängen. Han ville inte släppa brickan och jag hade för ont för att diskutera så jag drog och han drog men jag var starkare...ha! Man nedstoppad utan att vara allt för blöt, porslinet helt. Fatta, jag är en riktig landstingsfantom, "Då Lisa går på palladon komp. ställs pipmuggarna ner",gammalt landstingsordspråk.
Ja jag har lärt mig också att då man kommer ut från sjukan får man ett recept...på panodil och diclofenac...jag är besviken och har ont nu med. Jag kanske får ta och tala med syster Arne?
Japp så gär sitter jag med mitt sjörövarsår. Lite tycksyndom någon?!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Absolut, inte bara lite tycka synd om utan faktiskt riktigt mycket tycka synd om. Men vi ses på fredag...

Lisa Linderoth sa...

kram:)
Lisa

Anonym sa...

Fantastiskt mycket tycka synd om trots att texten var galet rolig.

Försökte övertala maken din till att få dig att skriva mer, men att odla cysta för att få bloggmaterial tycker jag var lite väl överambitiöst.

Önskar dig allt knark i världen!

/S.B.

Miriam W Klefbeck sa...

Hej min favvo-dermoid. Eftersom jag är dum i huvudet, så bildgooglade jag på "tvillingcysta". Det var inte så äckligt. Fast ganska. Vill du titta, så finns den här:
http://www.freewebs.com/esteter/konkretamojnger.htm

Anonym sa...

Haha.. låter som du fortfarande seglar omkring bland små Arnemoln. Hade jag jobbat kvar på Hassela hade ja plockat ner dig ögonabums!! Men jag håller med dig.. rent smärtlindringsmässigt är det ett bra skit=) När vill damen ha tillbaka sina stålar då?=)

Emelie sa...

Åhh låter jobbigt,
Och angående Arne så är han dryga 23 och en god vän till mig ;)
Hoppas han skötte sig ordentligt.

Lisa Linderoth sa...

Vera: jag ringer om kontonummer senare.
Emelie: fatta, du är kompis med Arne!!! Jo han skötte sig, han skötte sig mkt fint!

Anonym sa...

Stackars dig! Vet att frågan är rätt brutal men jag bara måste ställa den: Fick du se tvillingen? Hade den ögon??

Anonym sa...

Det är faktiskt riktigt jättesynd om fig. En stilla undran är ju dessutom vad de nötter till sjukvårdspersonal som du träffat tidigare ägnat sig åt. En grapefruktstor cysta är ju inte direkt ett litet utslag...

Hoppas att det onda går över snart!

Lisa K

Lisa Linderoth sa...

Tack alla! Helena: nej jag såg inte tvillingen, men jag hade god lust att fråga om jag kunde få titta på den.

Anonym sa...

Hej! Så otroligt roligt att få läsa om sig själv på detta viset =) Det gläder mig att du är nöjd med din vistelse hos oss. Måste ge dig beröm också som utan att skylta med din insats räddar porslin och tvätt åt oss =)

Lisa Linderoth sa...

Åh Arne, du är min hjälte! Fast jag är ju också rätt så händig på att rädda landstingets grejor. Det kan vara ganska prövande att ligga på fyrsal då man har ont speciellt då en av patienterna inte är riktigt klar i huvudet. Den mannen upprepade samma korta mening säkert 20 ggr på en halvtimme. Det var en övning i helgelse.
Allt gott!/ Lisa

Anonym sa...

Ja, jag tycker också synd om dig, oerhört fascinerande, är stum av förundran och ler.