tisdag 16 oktober 2007

Skäl vs. själ

Sitter och bloggar lite för att liksom slappna av efter dagens begivenheter. E sover i sin säng och tvätten snurrar runt i maskinen *pust*. Så lyckas jag att gå in på blygers blogg och ser där att det finns ett inlägg om varför man ska vara medlem i Svenska kyrkan. På Svenska kyrkans egen hemsida listas sju skäl för att man ska vara medlem. Gå gärna in på hemsidan och kolla vad som står. Jag listar de sju skälen här:
1. Livets stora händelser.
Under den rubriken tas det upp hur vi människor behöver högtider och riter. "I Svenska kyrkan finns en lång erfarenhet av att välkomna det nya barnet" Jaha var det så det var tänkt med dopet, jag hade ju börjat undra vad jag sysslar med?!

2. Solidaritet för alla - överallt
Rättvisearbete, fattigdomsbekämpning mm.

3. Barn och ungdomar
Här lyfts konfirmandarbetet fram bland annat.

4.Kultur, musik och körer
Vet ni att i Svenska kyrkan kan man som medlem utveckla sin musikalitet!!! Hurra!

5. Kyrkobyggnaderna- historiska landmärken
Ja ni förstår säkert själva.

6. Olyckor, kriser och katastrofer
Här tas det upp att Svenska kyrkan aldrig är långt bort då något svårt händer. Exempelvis så nämns stormen Gudrun, Estoniakatastrofen, tsunamin mm.

7. En plats för eftertanke.
Ja det vill man vara och där kan man fixa möten med Gud. Gud nämns faktiskt här!

Ja jag vet att det är elakt och bittert om en kyrka som jag älskar så mycket. Kanske just därför...
Om jag tittar på dessa skäl så skulle jag faktiskt lika gärna kunna gå med i Amnesty, ge bidrag till SIDA, starta upp en fritidsgård, gå med i någon musik- eller konstförening samt vara stödjande medlem i en förening för ett utökar civilförsvar eller varför inte starta upp "Räddningstjänstens vänner". Gud nämns som jag kan se det vid två tillfällen, Jesus nämns aldrig...varför inte. Det som gör kyrkan till det den är, det radikala budskapet om frälsningen i och genom Jesus Kristus nämns inte också undrar vi varför människor inte vet vad vi gör i kyrkan!
Det finns massor av goda skäl för att vara med i Svenska kyrkan så varför kan man inte lista det som då är specifikt för just kyrkan?!! Budskapet blir lite grann som en tv-shop reklam för något universalmedel. Man kan ha smörjan än här och än där men egentligen funkar den dåligt lite varstans och man undrar varför man köpte den från början. Likt tv-shop känns dessa skäl också som att man vill försöka få människor att behålla sina medlemskap med lite dubiösa metoder, lite dåligt samvete och så där... Nej de där skälen de ger mig faktiskt bara ont i själen.

8 kommentarer:

Magnolia sa...

Har funderat lite över det du skriver här. Jag håller med dig om att det är ett stort problem att vår kyrka inte ens vågar nämna Jesus Kristus. Jag spekulerar i att det har blivit så för att vi är rädda för att våra medlemmar ska tro att vi är som frikyrkorna. "Ursäkta, har du hört talas om Jesus" - grejen.

Men som du skriver, vad är en kyrka om vi inte ens vågar lyfta hennes innersta centrum och stå för det. Eller som Paulus skriver: Jag skäms inte för evangeliet!

Däremot så håller jag inte med om att lista på svenska kyrkans hemsida är rakt igenom dålig. Dessa punkter rymmer också en sanning. Vi förvaltar ett fantastiskt kulturellt arv. Vi lägger oerhört mycket arbete på konfirmander och ungdomar. Vi finns till hands vid katastrofer, sjukdom och död o.s.v.
Så dessa punkter i sig tycker jag inte är fel.

MEN varför vi gör det, och vad det är som skiljer vårt arbete från ett äldrecenter, fritidsgård eller kulturhus är ju Kristus och varje människas möjlighet att i tro på honom få en hel relation med Gud och sig själv.

Så tänker jag

Liza

Anonym sa...

Bra rutet syster! Håller med dig till 100%!

/Miriam

Anonym sa...

Håller med du...så jag gör...

Lisa Linderoth sa...

Jag är väl medveten om att det finns sanningar och bra saker i det som står bland dessa skäl men jag blev bara så '***""""¤¤###, förstår du...Det finns ett först och ett sedan tycker jag, dvs. vi tror på Jesus alltså vill vi finnas till hands vid svåra olyckor, vi vill att alla ska få en relation till Gud därför har vi barnverksamhet etc. Tappar man den riktningen och det centrumet så tappar man allt, då har kyrkan mist sitt existensberättigande.
Du är så himla nyanserad L, vá som jag och låt bomben brisera då och då*ler*.

Magnolia sa...

hahaha - kanske borde göra det. Men tror inte att det är så fruktbart.

Kanske är skönt att explodera ibland dock *flin*

Kram

Miriam W Klefbeck sa...

Hej Snäckan, det finns en utmaning till dig i min blogg.

Magnolia sa...

Hallåååååå?

Var har fru Linderoth tagit vägen???

Kram

Anonym sa...

Ja, det är ju inte utan att man undrar om hon har drunknat i tvätthögen eller fastnat i tejpremsorna på lilla E:s bajsblöjor ;)