torsdag 15 januari 2009

Fråga barnpsykologen

Min dotter är en välmående, aktiv och frågvis tös på 1.5 år. I morse satt hon och åt frukost med mig och sin far. Medan jag hade näsan i kyrkans tidning hörde jag hur hon sa: "Kristi kropp". Jag blev naturligtvis osäker om jag hade hört rätt så jag tittade upp och mötte då faderns blick...jo vi hade båda hört samma sak. Hon lyfte upp sin lilla kladdiga smörgås och gav mig en bit och sa igen: "Kristi kropp". Nu undrar jag, har hon tagit skada på något sätt, kommer hon att bli mobbad på dagis i händelse av att hon skulle sluta leka med lego och börja leka nattvard eller har hon fått en ovanligt tidig prästkallelse?
Tacksam för svar / orolig prästmamma

7 kommentarer:

Anonym sa...

Klart hon har blivit skadad!! Hon tar efter de käraste hon vet och det är ju inget fel i det. Här hemma har ju Alva blivit Dora-skadad. dvs hon pratar svenk/engelska precis som "Dora" på TV gör, tex: "Mamma jag är bajsnööödig.. kom igen let´s go!" Så det som serveras tar dom för sig.. var stolt=) Fast skulle Alva börja snacka om gud å kristi kropp här hemma skulle jag bli fundersam vart hon fått det från *ler*

Lisa Linderoth sa...

jag kollade på en sådan där Dora-docka på en affär...skrämmande. Det finns alltså ett barnprogram med henne också.
jag kan ordna så att Alva börjar prata om Gud om du vill, det fixar jag till sommaren, jag har ju ändå döpt henne!!!!

Anonym sa...

Hehe.. jo det är skrämmande. Men hellre Dora än Teletubbies=) Ja du kanske kan ta ett snack med henne när du ändå döper nästa knodd=)

Anonym sa...

Ha tröst, syster. Det går över i tonåren ;)

Här har vi lekt evangelieprocession in absurdum, pratat Jesusbröd, lägger böckerna på nattvardsbordet jämte sängen... allt...
De blir samhällstillvända till slut. Tyvärr.

Anonym sa...

Fantastiskt rolig, och fin liten episod. :)

Talja sa...

Fantastiskt!

Liselotte Malmqvist sa...

Helt normalt! Fast min dotter var förstås 5 år när hon lyfte glaset på fot med Cocacola i och lade den vita servetten till kanten och sade, Kristi blod för dig utgjutet... Det är bara att inse, tt de har fått men för livet av att växa upp i en kristen familj, förhoppningsvis... :-)
Elelr sonen som 8 år gammal ställer sig på balkongen och skriver Jesus äger!!! efter att ha varit på OAS-möte...