tisdag 22 januari 2008

Handsken är kastad - Sju sanningar om mig.

Min gamla kompis från skoltiden har utmanat mig så här kommer sju sanningar om mig:
1. Jag har en nyckelharpa och vill lära mig spela men frågan är bara när.
2. Jag skulle även vilja kunna spela dragspel.
3. Finska är det absolut vackraste språket förutom nytestamentlig grekiska. Den grekiska grammatiken är ett gudsbevis i sig.
4. Jag skulle vilja ha många barn men man måste ju vara två om det *ler*.
5. Då jag var gravid gick jag upp 22kg.
6. Jag kan om och om igen gå igenom högmässans ordning mentalt bara för att jag älskar den så mycket.
7. Jag älskar att tvätta håret och skulle kunna göra det flera gånger om dagen. Står alltid och luktar på massor med schampon innan jag köper.

Nu vill jag veta saker om er! Miriam, Hosanna, Liza, Bibliotekarien är särskilt utmanade.

12 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Du kan alltså finsk grammatik?

Lisa Linderoth sa...

Nej nej! Grekisk men vill kunna finska. Det bara låter så vackert. Hmm...blev det ett syftningsfel??? Måste läsa och kolla

séra Jónatan sa...

Hm, vad synd. Jag har samma önskan att kunna finska, inte för dess skönhet utan för dess olikhet från indoeuropiesk grammatik.

Syftningsfel? Jag tolkar första meningen som om du kan grekisk grammatik, men vill lära dig finska (språket).

Lisa Linderoth sa...

stämmer!

Anonym sa...

Oh så fromt...

Själva ser jag inte grammatik som ett gudsbevis utan som ett språkligt redskap. Och jag mediterar inte över hägmässans ordning hemma i kökssoffan, men jag firar gärna gudstjänst.

Jag är nog inte så djupsinnig och from som du...

Lisa Linderoth sa...

Anonym: Men gööör du inte!!!! Vad gör du då?! Och visst, jag är ett under av pietet;)Tycker naturligtvis mer om högmässan live än i tanken men vad gör man inte under tråkiga bussfärder. Kanske vi syns i kyrkan då;)

Anonym sa...

*Tänker till och återkommer*

Martin Kjellgren sa...

Är det jag som är Bibliotekarien? I så fall återkommer jag med en lista i sinom tid...

Lisa Linderoth sa...

Falstaff: det stämmer! Känn dig utmanad.

Magnolia sa...

You´re on baby!

Tuve sa...

Det sägs att Tolkien blev helt hänförd då han kom över en bok om finsk grammatik :) Enligt en annan av mina favoritförfattare, Kreeft, så måste man kunna få en skönhetsupplevelse av finsk grammatik för att kunna skriva en bok som tolkiens trilogi...

Hoppas du får tid att lära dig spela nyckelharpa, det är ett vackert instrument, både att se på och lyssna till!

Allt gott!

Lisa Linderoth sa...

Tuve: Kanske det finns en Tolkienfantast i mig då, har dock inte märkt det än:) Nyckelharpan ÄR jättefin. Den är delvis gjord av trä som vuxit i min mormors trädgård och har en styvmorsviol i utskuret trä längst upp.